۰

اجتماعی شدن سلامت، نیازمند همکاری و همدلی است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۸۸۱
اجتماعی شدن سلامت، نیازمند همکاری و همدلی است

سالم خبر : وزیر بهداشت گفت: سلامت به عنوان یکی از شاخص‌های اساسی توسعه پایدار جوامع، وقتی اثربخش خواهد بود که در مشارکت عمومی و معنادار محقق شود.
 
به گزارش سالم خبر از  وبدا، در پیام دکتر سیدحسن هاشمی به سومین همایش توجیهی- مشورتی معاونت اجتماعی در کلان منطقه سه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کرمانشاه آمده است:

 پذیرش مسئولیت فردی و اجتماعی در پایش سلامت، از جمله اموری است که در دین اسلام به آن عنایت فراوان شده و در دنیای امروز نیز سلامت، امری فردی نیست و رویکرد اجتماعی شدن آن در تعریف سازمان جهانی بهداشت مورد توجه جدی است.

سلامت به عنوان یکی از شاخص‌های اساسی توسعه پایدار جوامع، وقتی اثربخش خواهد بود که در مشارکت عمومی و معنادار محقق شود. راهبرد کلان اجتماعی شدن سلامت، نیاز مبرم به همکاری و همدلی همه بزرگواران دارد و جامعه دانشگاهی با نقش بنیادین خود در آموزش، مطالعه و تبیین راهکارهای اصولی تأمین سلامت، باید تلاش بیش‌تری در تحقق این راهبرد داشته باشد.

بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، گسترش فعالیت‌های اجتماعی در قالب کانون‌های سلامت محلات و تعامل سازنده همه دستگاه‌های اجرایی و مدنی در سطوح گوناگون مجمع سلامت، استفاده بهینه از فرصت‌های اطلاع‌رسانی، آموزش و ارتقای سواد سلامت جامعه از طریق شبکه‌های بهداشت، ترویج همکاری‌های بین‌بخشی و فرهنگ سلامت، یاری نیازمندان و همدلی با اقشار مرجع خصوصا اهل هنر و فرهنگ، خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد از ارکان اصلی جریان اجتماعی شدن سلامت به شمار می‌رود و می‌بایست در چنین نشست‌های تخصصی مورد توجه قرار گیرد. 

با برگزاری سومین نشست توجیهی-مشورتی معاونت اجتماعی در کلان‌منطقه سه نظام سلامت (دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان‌های قهرمان‌پرور غرب و مرزی کشور) در کرمانشاه، شاهد تجربه‌ای ارزشمند در تحقق راهبرد اجتماعی شدن سلامت هستیم. منطقه‌ای که در اثر زلزله، آسیب‌های زیادی دید اما با همگرایی و مشارکت ایرانیان، حماسه‌ای دوباره در تاریخ این مرز و بوم کهن و یاری به همنوعان و هم‌وطنان ثبت گردید. در این میان، دغدغه سلامت مردم، از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گرفت و با مدیریت و هماهنگی معاونت اجتماعی، نقشی زرین از مشارکت همگانی و پذیرش مسوولیت اجتماعی در زمینه سلامت رقم خورد. زلزله اخیر، تجربه‌ای ارزشمند و آزموده از راه‌کارهای اجرایی و مناسب در برنامه‌ریزی جلب مشارکت عمومی در حوادث غیرمترقبه و مواقع بحران، در اختیار مدیران و برنامه‌ریزان نظام سلامت و فراتر از آن قرار داد. این‌گونه نشست‌ها که با مشارکت فعال روسا و معاونان اجتماعی و بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، مدیران و کارشناسان مربوطه و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان، برگزار می‌شود، با ایجاد دانش و ارتقای سواد سلامت عمومی و بهره‌گیری از تجارب بومی، می‌تواند دست‌اندرکاران نظام سلامت را در مسیر اجتماعی‌شدن، هر چه بیش‌تر آماده و مهیای فعالیت سازد. 

اینجانب نسبت به نشست‌های توجیهی- مشورتی در قطب‌های نظام سلامت و دست‌آوردهای آن، بسیار خوش‌بینم و به ثمربخشی نتایج آن رجا واثق دارم. از درگاه خداوند، توفیق همه عزیزان پرتلاش و خدوم را خواستارم.
کد مطلب : ۱۸۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما