۰

مصرف اسید فولیک مادارن تضمین سلامت مغزی و روانی فرزندان در دوره جوانی

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۱۶۳۱
مصرف اسید فولیک مادارن تضمین سلامت مغزی و روانی فرزندان در دوره جوانی
 سالم خبر: براساس آخرین مطالعات مصرف فولیک اسید در دوران بارداری مادران سلامت مغزی و روانی فرزندان در دوره جوانی را به دنبال دارد.
 
به گزارش سالم خبر مصرف  فولیک اسید در دوره بارداری به تمامی مادران توصیه می شود و دلیل اصلی این مساله تاثیر فولیک اسید در حفاظت از جنین در مقابل بیماری‌های خاص مادرزادی است و طی ۲۰ سال اخیر تمامی پرشکان استفاده از فولیک اسید را ضروری اعلام کردند . اما اخیرا مطالعاتی انجام شده است که تاثیر مثبت این دارو را در دوره بارداری روی سلامت مغزی فرزندانی که متولد می شوند اثبات کرده است و سلامت روانی  و مغزی آنها در دوره جوانی را نیز تایید می کند.
 
مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف فولیک اسید  توسط مادران در دوره بارداری باعث می شود تا فرزندان انها در دوره جوانی و نوجوانی رشد مغزی بهتری داشته باشند. این نخستین باری است که ارتباط بین مصرف فولیک اسید در دوره بارداری و رشد مغزی افراد در جوانی و نوجوانی اثبات شده است و این یافته حاصل مطالعه  نوجوانان بین ۸ تا ۱۸ سالی است که مادران آنها از وضعیت تغذیه ای یکسانی برخوردار بودند و تنها تفاوت آنها در مصرف کردن یا عدم مصرف فولیک اسید بوده است.
 
دکتر جاشوا رافمان، پژوهشگر بیمارستان مرکزی چارلزتوان در این باره می گوید : استفاده از فولیک اسید در دوران بارداری مانع از نقص های ستون فقرات و بیماری‌های دستگاه عصبی در جنین می شود و به همین دلیل است که طی ۲۰ سال اخیر تمامی مادران باردار از این  دارو استفاده می کنند  اما مطالعات اخیر ما نشان داده است  که استفاده مادران باردار از فولیک اسید در دوران بارداری موجب می شود تا فرزندان آنها در دوره نوجوانی و جوانی هم رشد مغزی بهتری داشته باشند.
 
این مطالعات همچنین نشان داده است که ضخامت قشر مغز در جوانانی که بعد از همگانی شدن استفاده از فولیک اسید در دوره بارداری متولد شده اند در بالاترین میزان قرار دارد. از سوی دیگر سرعت  کاهش قشای مغزی در این افراد هم کمتر از دیگران است .
 
دکتر رافمان در این مورد می گوید: بعد از تکمیل رشد مغز و قشای مغزی ، قشا  در بخشهای خاصی شروع به کاهش ضخامت می کند. هر چه آغاز روند کاهش ضخامت قشای مغز  کندتر انجام  شود سطح هوش  فرد بالاتر است و هر چه سرعت نازک شدن قشای مغز بالاتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری های شیزوفرنی و اوتیسم بالاتر خواهد بود.
 
این مطالعات نشان داده است فرزندانی که مادرانشان در دوره بارداری  فولیک اسید مصرف کرده اند ، سرعت کاهش ضخامت قشای مغزشان کمتر است و  به همین دلیل از سلامت مغزی بالاتری برخوردار هستند. این افراد کمتر از دیگران در معرض بیماری شیزوفرنی قرار دارند.
 
دکتر پاتریک استور، استاد دانشگاه تگزاس ای اند ام می گوید: منافع استفاده از فولیک اسید برای نوزادان بسیار زیاد است به همین دلیل است که به تمام زنان در سن باروری توصیه می شود  تا فولیک اسید و ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنند تا در صورت بارداری های ناخواسته فرزندانشان از ویتامین‌های لازم برخوردار باشند و در مقابل بیماری های مختلف ایمن باشند. ما توصیه می کنیم زنانی که  قصد بارداری دارند روزانه ۴۰۰ میلکروگرم فولیک اسید مصرف کنند. مطالعاتی که تا کنون انجام شده است نشان داد که مصرف این دارو نه تنها برای  جنین بلکه برای مادران هم اثر منفی ندارد و باید استفاده از آن را با جدیت پیگیری کرد.
 
پژوهشگران دانشگاه تگزاس اعلام کرده اند که کشورها باید  از طریق مکمل های دارویی و غذایی ، فولیک اسید مورد نیاز بدن  زنان را تامین کنند زیرا این مساله مانع از تولد افراد بیمار در کشور می شود و سطح سلامت جامعه را افزایش می دهد.
 
کد مطلب : ۱۶۳۱
نام شما

آدرس ايميل شما