۰
هادی احمدی، مدیر روابط‌عمومی و عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران:

برای نخستن بار سه شرکت بزرگ دارویی دولتی کشور چک‌هایشان برگشت خورد!

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۱۷۲۱۳
برای نخستن بار سه شرکت بزرگ دارویی دولتی کشور چک‌هایشان برگشت خورد!
سالم‌خبر: عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، گفت: سال گذشته ۱.۴ همت چک داروخانه‌ها نزد شرکت‌های پخش برگشت خورد و متاسفانه برای نخستین بار سه شرکت بزرگ دارویی دولتی هم چک هایشان نزد تامین کننده ها برگشت خورد.

هادی احمدی، در نشستی با اصحاب رسانه، مهمترین چالش صنعت دارو را عدم تخصیص ارز به موقع دانست و گفت: طرح دارویار در تیر ۱۴۰۱ شروع شد تقاضایی که سازمان غذا و دارو همان سال برای حوزه دارو کرد ۷۳ همت بود در صورتی که بودجه‌ای که تخصیص داده شد ۵۰ درصد تخصیص داده شد. در سال ۱۴۰۲ نیز به میزان ۱۰۹ همت تقاضا
برای طرح دار بود که تنها با ۶۹ همت آن موافقت شد که البته همه آن بودجه هم تخصیص داده نشد.

وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۲۵ همت تقاضای سازمان غذا بود منتهی با ۷۵ همت موافقت کردند که آن هم تا این لحظه تحقق پیدا نکرده است اگرما همین ۷۵ همت رو در نظر بگیریم بر اساس قانون یک دوازدهم هر ماه یعنی میزان ۶.۲۵ صدم همت را ماهانه باید به دارو تخصیص دهند در حالی که الان ۵ ماه گذشته و چیزی حدود 7 همت داده شده یعنی چیزی کمتر از حدود ۲۰ درصد.

احمدی با بیان اینکه مسلم است وقتی که نقدینگی در حوزه دارو تزریق نشود، ارز به موقع و به
مقدار کافی تخصیص داده نشود صنعت دارو دچار مشکل می‌شود، عنوان کرد: وقتی سازمان‌های بیمه گرصنعت دارو را همراهی نمی‌کنند و مطالبات جامعه پزشکی و دارویی را پرداخت نمی‌کنند این‌ها دچار مشکل می شوند.

وی ادامه داد: ما در هفته پایانی ماه مرداد ماه سال 1403 هستیم و سازمان تامین اجتماعی تاکنون یک ریال از مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نکرده است ضمن اینکه مبلغی هم از سال قبل هنوز بدهکار هست. این تعلل ها موجب می شود که داروخانه‌ها در خرید دارو دچار مشکل شوند.
 
مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران همچنین
با بیان اینکه عدم نقدینگی بلای جان صنعت داروسازی شده است ، عنوان کرد: شورای عالی سیاست گذاری یک نامه‌ مفصلی را در ماه گذشته برای ریاست محترم جمهور ارسال کرد و شش چالش را مطرح کرد و یکی از چالش‌هاش بحث نقدینگی بود که واقعاً اگر به داد این صنعت دارو نرسید در واقع مثل بیماری می‌ماند که نیاز به تنفس مصنوعی دارد.

وی تاکید کرد: شرایط به گونه ایست که نباید منتظر بمانیم که دولت مستقر شود. خوشبختانه جناب آقای دکتر پزشکیان. صدای جامعه دارویی رو شنیدند و دستور دادند در خصوص بحث دارو و تخصیص ارز اقداماتی صورت بگیرد.
 
کد مطلب : ۱۷۲۱۳
نام شما

آدرس ايميل شما